Waarom je niet altijd op calorieën moet letten

VOEDINGSWEETJE | Als je minder calorieën binnenkrijgt dan je verbrandt, dan val je af. Tenminste dat lees en hoor je overal. Toch is het niet altijd zo dat het product met het laagste aantal calorieën altijd de beste keus is. Vergelijk bijvoorbeeld een bakje patat en een grote salade met elkaar. Het bakje patat bevat 340 kcal tegenover 440 kcal in de salade. Wat is denk jij de beste keus?

Kijk liever naar voedingsstoffen dan naar calorieën
De ene calorie is de andere niet. Het aantal calorieën bepaalt hoeveel energie in je lichaam komt. Toch doet de zak patat niet hetzelfde voor je lichaam als de salade. Patat bestaat vooral uit “lege calorieën”. Dat wil zeggen het vult, maar voedt niet. Resultaat je houdt trek, want je lichaam heeft de voedingsstoffen ook nodig. Ook vraagt het veel van je lichaam. Voor de verbranding van de patat onttrekt het vitamines, mineralen en spoortelementen uit je lichaam, maar levert geen vitamines op. Met als gevaar dat je vitaminegebrek krijgt. Dit kan zelfs leiden tot ondervoeding!

De salade bevat veel eiwitten en vezels. Hierdoor zit je langer vol en zal je minder snel de neiging krijgen om weer wat te gaan snacken. De avocado is dan wel calorierijk maar is een vitaminebom en zit vol met gezonde onverzadigde vetten. Ook bevat het veel vezels. Daar worden je darmen weer heel erg blij van.

Wees voorzichtig met dressings, sauzen en zout
Of je nu voor de patat kiest of de salade, het is wel belangrijk dat je voorzichtig bent met de dressings, sauzen of het toevoegen van zout.
Anders is die gezonde salade ineens zo gezond niet meer.

Kan ik nou nooit meer patatjes eten?
Tuurlijk wel! Het gaat allemaal om de balans. Je kunt best een keertje frietjes eten. Ik ben er zelf echt gek op, vooral op een hete zomerdag. Je kunt ze ook zelf maken en in de airfryer of oven bakken. En wist je dat groentefrietjes ook heerlijk smaken? Wees zuinig met zout en sauzen en eet er lekker veel groenten bij. Geniet ervan!

Patat versus salade

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top